1 november 2021

5 jaar Hoogmartens Nederland is een succesverhaal !

Juul Ramaekers staat sinds 2018 als Rayonleider Limburg-Brabant aan het hoofd van Hoogmartens Nederland. Hij mag zich een van de grondleggers van het bedrijf noemen.

Juul Ramaekers: “Dat klopt niet helemaal, want het bedrijf was al operationeel toen ik erbij kwam. In de beginfase werkten we echter nog vooral als onderaannemer en dat moest dus anders. Voordat ik bij Hoogmartens aan de slag ging, werkte ik voor een groot aannemingsbedrijf in Zuid-Limburg. Ik kende dus wel de sector, maar niet de regio. Mijn netwerk bevond zich vooral in het zuiden van de provincie en veel minder in het noorden. Mijn eerste opdracht was drieledig: het bedrijf op zoveel mogelijk plaatsen gaan voorstellen, projecten binnenhalen én goede vakmensen zoeken om die opdrachten uit te voeren. Potentiële opdrachtgevers overtuigen van de kwaliteit van Hoogmartens was aanvankelijk behoorlijk moeilijk. Je bent een nieuwkomer, dus per definitie onbekend, en men bekijkt je toch zo’n beetje als ‘die Belg’. Degelijke mensen aantrekken was al evenmin eenvoudig. Er is krapte op de Nederlandse markt en waarom zouden zij gaan werken voor een bedrijf dat nog alles moet bewijzen? Maar gaandeweg haal je orders binnen, kan je bewijzen wat je waard bent, win je het vertrouwen van je klanten en begint de zaak te bollen.”

Waar staat Hoogmartens vandaag, vijf jaar na de introductie op de Nederlandse markt?

Juul: “We mogen best tevreden zijn met het parcours dat we met ons team hebben afgelegd. Er is een mooie klantenportefeuille, die voor ongeveer 90% uit gemeentelijke en andere overheden bestaat. Maar ook bij bedrijven worden we meer en meer een vaste waarde. Een belangrijke graadmeter is de positieve feedback die we van onze klanten krijgen én het feit dat we steeds meer spontane offerteaanvragen krijgen van bedrijven die we nog niet kenden, maar die toch de weg naar ons hebben gevonden. Dat betekent dat onze naamsbekendheid groeit.”

De voornaamste troef van Hoogmartens zijn de medewerkers. Lukt het om voldoende goede vakmensen aan te trekken?

Juul: “Ook dat gaat steeds beter. Vakmensen beginnen ons te kennen als een serieuze aannemer en een degelijke werkgever. Het gevolg is dat steeds meer mensen bij ons aan de slag willen gaan en dat is uitermate belangrijk. We moeten voor onze klanten een vertrouwde partner zijn waarmee men een relatie op lange termijn uitbouwt. Dat kan enkel als we waarmaken wat we onze klanten beloven: kwalitatief werk dat op een flexibele manier wordt geleverd door kwalitatieve mensen. Daarmee heb ik meteen ook een van onze voornaamste ambities geformuleerd.”

Grensoverschrijdend werken

Uitbreiden naar Nederland was voor het Belgische Hoogmartens vijf jaar geleden een van de logische stappen om de groeiambities van het  familiebedrijf waar te maken.

Tom Hoogmartens, CEO: “We hadden een strategisch plan uitgetekend met twee pijlers die richting moesten geven aan onze groei: de diversificatie van onze activiteiten en een uitbreiding van onze actieradius. Ons hoofdkantoor in Opglabbeek ligt dicht bij de Nederlandse grens; het lag dus voor de hand dat we onze expansie in die richting zagen. We voerden destijds al regelmatig opdrachten uit over de grens, in onderaanneming. Maar als je echt wil groeien, moet je als hoofdaannemer kunnen optreden. Het opstarten van een apart bedrijf in Nederland was daarom noodzakelijk.”

Was het geen optie om de Nederlandse markt vanuit België te bedienen?

Tom: “Neen, dat zou nooit lukken. We ontwikkelen in beide landen dezelfde activiteiten en bieden dezelfde services aan. Maar om te slagen op de Nederlandse markt, moet je ter plaatse aanwezig zijn met een volwaardig bedrijf en moet je met Nederlandse mensen werken. We spreken weliswaar dezelfde taal, maar er is een cultuurverschil, de wetgeving is anders, er gelden andere voorschriften, enz.”

Hoe zie je Hoogmartens België en Nederland verder evolueren?

Tom: “Het is in de eerste plaats belangrijk dat beide bedrijven een solide positie bekleden op hun thuismarkt en er een sterke relatie onderhouden met hun klanten. Daarnaast moet het voor onze grote klanten, die actief zijn in Nederland én België, een troef zijn dat ze grensoverschrijdend een beroep op ons kunnen doen.”

Flexibiliteit en de kracht van een sterke groep

Roger de Gelder is sinds twee jaar als salesmanager aan de slag bij Hoogmartens Nederland. Met een bak aan ervaring formuleert hij zijn doelstellingen glashelder: projecten binnenhalen en een vertrouwensrelatie uitbouwen met zijn bestaande opdrachtgevers.

Roger de Gelder: “We willen ons groeipad verder uitbouwen. Onze hoogste troef is ontegenzeggelijk dat we als relatief klein team alle disciplines van grote groep in huis hebben. Doordat we een kleine, flexibele ploeg zijn, is iedereen op de hoogte van alle projecten. Een klant die belt, kan dan direct worden gekoppeld met zijn vast aanspreekpunt. Dat geeft vertrouwen. Anderzijds kunnen we ook de grote projecten aan. Indien nodig, kunnen we een beroep doen op de hulp van onze Belgische collega’s. Dat geldt zowel voor knowhow, het gebruik van materieel als voor mankracht. Zo beschikken we bijvoorbeeld als groep over drie asfaltploegen, twee in België en één in Nederland. Afhankelijk van de omvang van de opdracht, kunnen die teams over de grens aan de slag gaan. Hetzelfde geldt voor het uitvoeren van betonwerken.”

Wat zijn nog doorslaggevende argumenten om in zee te gaan met Hoogmartens Nederland?

Roger: “Het feit dat we echte allrounders zijn. We kunnen ingeschakeld worden voor betonwerken, asfaltwerken, riolering, enz. Ook richten we ons naar diverse sectoren: overheid, industrie, projectontwikkelaars en de agrarische sector. Dat we bovendien over eigen materieel beschikken voor bijna alle projecten is eveneens een troef die ons behoorlijk uniek maakt.” We noemen ons niet voor niets “Allgrounders”.

Er zijn operationeel heel wat voordelen aan de samenwerking tussen Hoogmartens Nederland en België. Zijn die er ook op commercieel vlak?

Roger: “Zeer zeker, ik geef slechts één voorbeeld. Hoogmartens heeft in België werken uitgevoerd in een van de vakantieparken van Center Parcs. De klant was zo tevreden over het geleverde werk, dat we nu ook in Nederland voor Center Parcs aan de slag zijn. Zo zie ik nog heel wat grensoverschrijdende opportuniteiten, bijvoorbeeld bij bedrijven in de logistieke sector die grote sites hebben in zowel Nederland als België. Elkaar commercieel over de grens heen versterken, is een absolute meerwaarde.”

 

CONTACT

Heeft u een vraag voor Hoogmartens?