28 juni 2020
Pioniersrol voor Hoogmartens in project rond asfaltverjongers
Om te vermijden dat men zwaar belaste wegen te snel volledig moet renoveren, wordt het wegdek regelmatig onderhouden met een preventieve bestrijking. Hierbij wordt traditioneel, met behulp van een laag bitumen met kleine steentjes, een dunne beschermlaag op het asfalt gezet. Deze verlaagt de waterdoorlatendheid, waardoor het wegdek langer meegaat. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), dat permanent onderzoek verricht naar manieren om het wegennet op een zo duurzaam en kostenefficiënt mogelijke manier te onderhouden, test de komende twee jaar een mogelijk alternatief voor deze klassieke bestrijkingsmethode. Hoogmartens werd aangeduid om mee te werken aan dit bijzonder interessante proefproject.
Tom Hoogmartens: “Het AWV had een aanbesteding uitgeschreven voor dit project en wij hebben geen seconde geaarzeld om mee te dingen naar deze opdracht. Het gaat om een zeer innovatief dossier met een sterke focus op duurzaamheid. In die optiek sluit het perfect aan bij de waarden die wij als dynamisch familiebedrijf hoog in het vaandel dragen: duurzaam en lange termijngericht ondernemen.”
Nederlandse expertise
Het AWV heeft het project opgezet in samenwerking met het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw. Op de N758 in Limburg worden vijf testvakken van elk 500 meter voorzien van een beschermlaag. Op vier vakken wordt gewerkt met zogenaamd asfaltverjongende producten. Op het vijfde vak wordt de traditionele bestrijkingsmethode met steentjes in bitumen toegepast. In Nederland worden deze alternatieve producten al geruime tijd gebruikt, zij het op een ander soort onderliggend asfalt.
Tom Hoogmartens: “Doordat wij via onze vestiging in Maasbree ook actief zijn in Nederland, zijn wij vertrouwd met deze producten en hebben we goede contacten met de leveranciers. Dit heeft geholpen om een interessante offerte te kunnen indienen op de aanbesteding. Maar nog belangrijker is vanzelfsprekend de expertise die we al in huis hebben. Deze willen we nu volop aanwenden om samen met het AWV te onderzoeken of we deze producten en technieken ook met succes op de Belgische wegen kunnen toepassen.”
Naar een verjonging van het wegdek
Midden juni voerde Hoogmartens in opdracht van het AWV bestrijkingswerken uit op een aantal testvakken op de N758 tussen Bilzen en Tongeren. Over twee jaar zal binnen de testvakken opnieuw een zone van 250 meter worden bestreken met hetzelfde product. Tussen deze vakken komen telkens zones van 50 meter waarin het wegdek niet wordt behandeld. Deze zullen dienen als referentievakken. Om de kwaliteit van de toepassingen te vergelijken en te evalueren zal het AWV tijdens de proefperiode verschillende paramaters opmeten en opvolgen. De vier alternatieve producten die worden uitgetest, leggen in tegenstelling tot de klassieke bestrijking niet enkel een beschermlaag aan met verlaagde waterdoorlatendheid. Zij gaan eveneens een chemische interactie aan met het onderleggende wegdek. Bedoeling is het aanwezige bitumen opnieuw elastischer te maken, waardoor hechtingen verstevigd worden en kleine scheuren opgevuld. Het asfalt wordt als het ware verjongd, waardoor het wegdek een langere levensduur krijgt.
Als de testresultaten positief zijn, kunnen deze producten en technieken een kleine revolutie betekenen voor het onderhoud en de duurzaamheid van onze wegen. Hoogmartens is dan ook trots om een pioniersrol te kunnen spelen in dit belangrijke proefproject.