7 mei 2020
Tom Hoogmartens: “Onze mensen zijn AllGrounders in infra”
Tom Hoogmartens: “De afgelopen jaren is er heel wat veranderd in ons bedrijf. Er is een nieuwe generatie aangetreden, wat voor verjonging heeft gezorgd. Daarnaast hebben onze activiteiten een nieuwe wending genomen en zijn we meer divers geworden. Tenslotte zijn we ons ook naar nieuwe markten gaan richten. Voorheen was Hoogmartens een wegenbouwbedrijf dat quasi uitsluitend voor de openbare sector werkte. Vandaag zijn we allrounders op het vlak van infrastructuurwerken en oriënteren we ons steeds nadrukkelijker naar de B-to-B markt.”
De verjonging en de nieuwe richting van het bedrijf maakten het nodig om ook de communicatie in een nieuw jasje te steken.
Maarten Princen: “Tom is naar ons bureau gekomen omdat hij aanvoelde dat het beeld van Hoogmartens in de communicatie niet meer overeenstemde met de realiteit van vandaag. De onderneming is in een ver verleden begonnen als aannemersbedrijf voor wegenonderhoud. Het heeft op dat gebied een grote naamsbekendheid en een ijzersterke reputatie opgebouwd, maar anno 2020 doet het bedrijf inderdaad veel meer dan dat. Vanuit een duidelijke toekomstvisie is het uitgegroeid tot een allrounder op het vlak van infrastructuurwerken. Wil je écht sterk in de markt staan, dan is het natuurlijk ook belangrijk dat potentiële klanten perfect weten voor welke oplossingen en diensten zij bij jou terecht kunnen. Een nieuw verhaal schrijven voor Hoogmartens en dat op de juiste manier naar buiten brengen, dat was dus de kern van onze opdracht.”
Leg eens uit wat Expliciet concreet heeft gedaan.
Maarten: “Samen met Tom en later ook met Julie Dekker en Frank Leysen zijn we op zoek gegaan naar datgene wat Hoogmartens vandaag tot een bijzonder bedrijf maakt. We zijn vrij snel uitgekomen bij twee unieke, sterke troeven. In de eerste plaats is er de veelzijdigheid van de onderneming op het vlak van oplossingen en dienstverlening. Spreken we over oplossingen, dan hebben we het onder meer over het aanleggen en onderhouden van wegen, parkeer- en bedrijfsterreinen. Kijken we naar dienstverlening, dan gaat het bijvoorbeeld over asfalt- en betonverwerking, oppervlakbehandeling en rioleringswerken. Een zeer breed pallet van activiteiten dus. Een tweede troef, nauw gelinkt aan het eerste, is de expertise waarover de medewerkers van Hoogmartens beschikken. Met de combinatie van die twee factoren hebben we een nieuwe ‘kapstok’ voor de communicatie gezocht.”
Die kapstok heet: AllGrounders in infra?
Maarten: “Inderdaad. Hoogmartens was al een sterk merk, maar we moesten dat merk een nieuwe inhoud geven. Vertrekkend vanuit de eigenschap veelzijdigheid kwamen we bij het begrip allrounders uit. Voegen we daar een van de kernactiviteiten van het bedrijf aan toe – grond omvormen in nieuwe mogelijkheden, dan lag de woordspeling AllGrounders voor de hand. Het is een creatief begrip dat iedereen begrijpt en waarmee de medewerkers zich graag vereenzelvigen.”
Het begrip Allgrounders wordt niet enkel gebruikt in de communicatie naar de buitenwereld?
Tom: “Zeker niet, want dat zou een gemiste kans zijn. We hebben Allgrounders in infra zelfs eerst intern geïntroduceerd alvorens we ermee naar buiten zijn gekomen. Het zijn immers onze mensen die de Allgrounders zijn. Hen met de term vertrouwd maken, was dan ook onze eerste opdracht. Vandaag gebruiken we het begrip op een leuke manier, bijvoorbeeld op affiches die in het bedrijf hangen. Maar net zo goed hanteren we Allgrounders in infra tijdens sollicitatiegesprekken, om aan nieuwe medewerkers uit te leggen waar we voor staan. Of tijdens evaluatiegesprekken, om te illustreren wat we van onze mensen verwachten. En we voelen dat het werkt. Het woord Allgroundersversterkt de teamgeest, het familiegevoel en de samenhang in het bedrijf. Stuk voor stuk zaken die we zeer belangrijk vinden.”